Fem dilemmaer du har, når dit budskab skal ud igennem andre

Denne artikel giver dig ikke nogle svar. Den giver dig derimod et indblik i fem dilemmaer du skal være bevidst om, og tænke godt og grundigt over, når du skal have dit budskab ud igennem andre.

Forestil dig at du har opgaven som central forandringsleder på et projekt startet af hovedkontoret. Du har lavet en kommunikationsplan, du har styr på dine budskaber, din forandringsplan er egentligt klar og for at være helt ærlig – rigtig god. Men du har ikke direkte adgang til din målgruppe. Du skal igennem gate-keepers i form af kommunikationsafdelinger, HR afdelinger, ledere, mellemledere eller opinionsdannere.

Problemet er at dit budskab til organisationen ikke nødvendigvis sælger eller overbeviser din gatekeeper af sig selv. Det er hårdt arbejde at oparbejde og bevarer relationen til en gatekeeper, så dit budskab bliver prioriteret og fokuseret på.

Her er fem dilemmaer du skal have i tankerne når du har en forandring som skal formidles af gatekeepere:

  1. Både gatekeeperen og organisationen skal igennem en forandring.

Du ringer til din gate-keeper og præsenterer et budskab eller en forandring, som han skal være advokat for i sin del af organisationen. Har du tænkt på at denne person, fra han løfter røret til han står på ølkassen, skal nå at forstå, fordøje, og kunne formidle dit budskab? Der er faktisk to budskaber der skal landes, ét til organisationen og ét til din gatekeeper. Din gatekeeper er både modtager og samtidig afsender til organisationen, og kommer indirekte til at stå som med-afsender.

  1. Kulturelle forskelligheder spiser dit kommunikationsmateriale til morgenmad.

Og det er egentligt uagtet om det handler om strategi eller andre typer forandringer, Peter Drucker havde ret. Dit budskabs relevans falder meget let på jorden, fordi målgruppen ikke finder det spiseligt og muligt at integrerer i deres hverdag. Din gatekeeper er nøglen til at hjælpe dig med at omsætte materialet og blive en succes, hvis du involverer hende og lader hende hjælpe dig med det.

  1. Skab fleksibilitet mellem hovedbudskaber og færdigt materiale.

Du har udviklet det færdige materiale som kommunikations- eller forandringsspecialist, men du skal også være åben for at din gate-keeper har behov for at sætte et fingeraftryk enten for hans egen forståelses skyld, eller for at tilrette materialet til den lokale kultur. Du er faktisk nødt til at være meget rummelig og anerkendende omkring de ændringer din gatekeeper laver og istedet fokuserer på at få dine hovedbudskaber ud.

  1. Faciliter forståelse, mobiliser interesse – og følg op.

Du har dog stadig mål du skal nå, og et budskab eller forandring, der skal ud. Det er meget sjældent at du bliver den store succes ved at skrive sure mails til din gatekeepers chef, hvis hun nedprioriterer dig. Og du når ikke disse mål ved at følge op og være koordinator alene. Din generøsitet, facilitering af dialog, og hvordan du skaber engagement er afgørende for at holde interessen ved lige og momentum oppe.

  1. Skab et godt tæt forhold til din gatekeeper, hun er dit svageste led.

Sørg for at din gatekeeper ikke er dit svageste led, som får kæden til at knække, når virkeligheden overhæler dit arbejde, og du bliver nedprioriteret. Find ud af hvem der ellers i organisationen har interesse i, at dit budskab eller forandring kommer ud. Involver dem tilstrækkeligt til, at du kan lade dem støtte dig med at påvirke eller hjælpe din gatekeeper til at holde dampen oppe.